woensdag, maart 24, 2010

453. R. Kay ft. Kempi - Mama Zei


Hier horen we twee van Nederlands allerbeste rappers vanuit hun vaderschap aan het werk: R.Kay en Kempi in het nummer "Mama zei" van R. Kay. De lyrics staan hieronder.

In een interview met Vincent Reinders in Statemagazine van 23 maart 2010 zegt de zelf vaderloos in de Eindhovense achterstandswijk Woensel-West opgegroeide straatrapper Kempi (Jerrely Slijger) over dit nummer met R.Kay:

"Het was R.Kay's idee om dat nummer te maken, ik voelde zijn plan wel. Weet je nog wat je moeder zei, ongeacht of je het wilde horen of niet, meestal had ze gelijk. Achteraf weet je dat het beter was wat je moeder zei. Maar je bent caught up in je eigen ding en moet nog veel leren. Je wordt ouder, krijgt vrienden, gaat de maatschappij in en creëert een eigen visie op dingen en dan laat je bepaalde dingen los. Wij proberen die kids nu een stap voor te zijn."

Kempi is zelf ook vader over twee kinderen bij zijn ex-vriendin. Hij worstelt met het (kunnen) invullen van zijn vaderrol, iets waarover hij zich geregeld ook in zijn raps uitlaat. Hij zegt daarover in hetzelfde interview:
"Hmm.. 't Is lastig, moeilijk te combineren ook. Maar ik hou dood van mijn kinderen. De eerste lijkt sprekend op z'n vader. Dat is precies mijn gezicht, mensen zeggen steeds: 'hoe kan iemand zó op je lijken?' Die andere lijkt totaal niet op mij, maar zijn karakter is weer identiek. Alles wat ik doe, moet hij ook doen. Ik probeer zoveel mogelijk liefde te geven zodat ze straks echt tegen hun vader opkijken en trots op me zijn. Ik hoop dat ze het beste uit hun leven halen."

R. Kay ft. Kempi - Mama Zei

Bron: 101BARZ :: 209.568 views - 150 comments - 2.393 votes - 9.19 punten - 08-02-2010

Je kent em nog van de studiosessie of de EP 100% damage. Deze videoclip/track komt van dezelfde EP. Samen met Kempi check je R. Kay in de videoclip Mama Zei. Sterrenlaan baby! (via State)



Mama zei - R. Kay ft. Kempi - 100% Damage, Track 9 [HQ]

Bron: YouTube - DaanBiemans — 31 mei 2009

Het lange wachten is eindelijk voorbij, de Eindhovense rapper R. Kay dropt zijn eerste wapenfeit 100% Damage. Na zijn verschijning op Du Boeruh Vla tape is het nu even genieten van R.Kay als solo-artiest. Op de EP heeft hij dan ook maar twee samenwerkingen staan, waarvan een met Turk en een met Kempi. Beats komen voornamelijk uit de fabriek van zijn neef Mac Peretti, kortom geniet ervan



Lyrics - Mama zei - R. Kay Ft. Kempi (van 100% Damage EP van R. Kay)

[Refrein, Kempi]
Jongetje please doe je best toch op school
hang niet met die boys op de hoek van de straat
er is meer voor jou in het leven
wat ik kan, wat ik heb, zal ik geven
want jij bent het beste uit mij
is wat me mama vroeger altijd tot me zei
wat ik kan, wat ik heb, zal ik delen
met m'n ma, met m'n ma en m'n baby

[Couplet, R. Kay] Yeah Ja ik ben klaar man
Voel met me mee, ik neem je mee voor wat minutes
Alles lijkt oke maar zeg je hoe het voelt van binnen
Beter nu, dan wat later, gooi m'n kaarten op de tafel
en het doet me niks, ik draai er niet omheen, ik zeg je hoe het zit
(mama zei) doe niet eigenwijs, baby doe het anders
Ben een man van de maatschappij, ik zeg je doe het anders
(mama zei) Boy zet je focus op de school
ik heb het beste met je voor en nu dringt het tot me door
dat die twee banen die ze had alleen voor studie was
niet voor het slapen en pennen van teksten in de klas
Ken je dat, iemand zegt je iets maar jij zegt wedden dat
ik kom er wel, achteraf blijkt het toch, dat het anders was
(mama zei) fouten maken jij en ik, dus maakt niet uit
zet m'n beste been voor en haal het beste uit mij, zet het slechte opzij
God kijkt en zegt het leven is een strijd, ga het aan voor m'n paradijs
(mama zei)

[Refrein, Kempi]
Jongetje please doe je best op school
hang niet met die boys op de hoek van de straat
er is meer voor jou in het leven
wat ik kan, wat ik heb, zal ik geven
want jij bent het beste uit mij
is wat me mama vroeger altijd tot me zei
wat ik kan, wat ik heb, zal ik delen
met m'n ma, met m'n ma en m'n baby (x2)

[Couplet, R. Kay]
yeah, het ging van 1, 2, 3 ,4, 5, 6 dagen in de week slapen op de bank
zitten op m’n reet, zo van morgen is het beter
ben ik uit die dip en ben ik alles vergeten en ben ik uit die shit
hield me rustig, voor de buitenwereld, maar van binnen ging ik stuk
dus dacht niet aan m'n broeders en m'n zusters
alleen maar aan m'n pokoes en m'n blow
alleen maar aan muziek en money maken voor me shows
verhuisde van de bijlmer naar de low, eindhoven
prinsenjacht, woensel-west, jagershoef, bracht me groot
dus doe ik m'n kin omhoog en kijk alleen maar vooruit
en kijk niet meer naar toen en kijk niet meer achteruit
het is de kid now
(mama zei) fouten maken jij en ik, dus maakt niet uit
dus zet m'n beste been voor en haal het beste uit mij, zet het slechte opzij
God kijkt en zegt het leven is een strijd, ga het aan voor m'n paradijs
(mama zei)

[Refrein, Kempi]
Jongetje please doe je best toch op school
hang niet met die boys op de hoek van de straat
er is meer voor jou in het leven
wat ik kan, wat ik heb, zal ik geven
want jij bent het beste uit mij
is wat me mama vroeger altijd tot me zei
wat ik kan, wat ik heb, zal ik delen
met m'n ma, met m'n ma en m'n baby
(x2)

Gerelateerde artikelen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten