vrijdag, februari 26, 2010

441. Ook Nederlandse Katholieke nonnen, broeders en paters nu beschuldigd van seksueel misbruik

Gerelateerd artikel:

  • 'Wat heeft het met elkaar te maken? De TV aflevering op Ned 1 op 2e Paasdag 2010 van RKK Katholiek Nederland over een familiedrama in Zoetermeer, het sexueel misbruik van kinderen door RK broeders, zusters en paters, en de ontkennende en wild om zich heen slaande paus en kerk' (Vaderkenniscentrum - VKC 457 - april 2010)
Nadat eerst in de Verenigde Staten, Australië, Nieuw-zeeland en later in Ierland en Duitsland geestelijken en religieuzen zich op grote schaal te buiten blijken te hebben gegaan aan seksueel misbruik van aan hen toevertrouwde kinderen, worden nu ook Nederlandse paters van de Salesianen voor het eerst beschuldigd van seksueel misbruik van kinderen.
Zie voor een overzicht van en meer informatie over het seksueel misbruik van kinderen waarbij priesters en broeders uit de Katholieke Kerk betrokken waren bijv.:

 Slaapzaal van Pensionaat St. Louis in Amersfoort


 Het Pensionaat St. Louis in Amersfoort in vogelvlucht

Zelf heb ik van mijn 12e tot mijn 14e jaar enkele jaren op Katholieke en Jezuïten- jongensinternaten gezeten (Pensionaat St. Louis in Amersfoort en het Jezuïtencollege Canisiuscollege in Nijmegen). Dit omdat mijn ouders uitgezonden waren naar het buitenland i.v.m. mijn vaders werk en ik anders te ver achterop raakte met school. En hoewel ik er meteen bij moet zeggen daar zelf nooit misbruikt te zijn, herinner ik mij uit deze periode wel dat er vooral op het (inmiddels al lang gesloten) Pensionaat St. Louis in Amersfoort (lagere school en mulo) wel steeds waarschuwende geruchten onder de jongens op het internaat rondgingen over bepaalde broeders en paters wanneer er jongens bij hun op de kamer moesten komen. "Daar moest je bij uit de buurt blijven", werd je dan door de anderen gewaarschuwd en "ga nooit naar zijn kamer".

Pensionaat St. Louis Amersfoort, 6e klas lagere school met Broeder Simplicius (zittend links) in 1964/65; u ziet mij met brilletje en brilcreamscheiding in het haar als tweede van links in de bovenste rij

Ik was als 12/13-jarig jongetje dus gewaarschuwd en voorzichtig, maar ben er zelf om die reden wel van overtuigd dat deze eerste berichten in de media over misbruik door Katholieke broeders en paters van jongens op de internaten en pensionaten nog pas het eerste topje van de ijsberg zullen blijken te zijn. Namen herinner ik mij daar niet meer van, maar de besproken slachtoffers waren vooral de meer timide en zachtaardige jongens.

Gesloten jeugdzorg
Het verbaast mij daarbij eigenlijk ook dat er tot nog toe zo weinig van dergelijke berichten uit de instellingen voor de gesloten jeugdzorg naar buiten zijn gekomen. Want dat het gebeurd op plaatsen waar kinderen afhankelijk gemaakt zijn en de machtsverhoudingen zo scheef zijn als daar, daar ben ik eigenlijk van overtuigd. En deze gesloten jeugdzorginstellingen voldoen eigenlijk aan alle voorwaarden daarvoor.

Als er dan weinig over naar buiten komt, dan kan dat eigenlijk bijna alleen als kinderen daar volledig monddood gemaakt zijn, zich volledig in de steek gelaten voelen, er niet over durven te praten, ook volledig gecontroleerd worden en dat er een systematische doofpot- en wij-cultuur onder de 'collega'-werkers gehanteerd wordt. Dat is een van de redenen waarom ik er in mijn contacten met journalisten er ook steeds weer op aandring om nu eens met de kinderen in de gesloten jeugdzorg te gaan praten. En wat dat betreft zou de Tweede Kamer zeker voor de gesloten jeugdzorg eigenlijk ook een wettelijke opendeurpolitiek voor journalisten moeten instellen en hen dezelfde status geven als een inspectie. Er moet meer openheid komen over wat er gaande is in de de gesloten jeugdzorg. Journalisten moeten onverwacht in en uit kunnen lopen en met kinderen kunnen spreken.

Daarom ben ik in 2008 tijdens de open gevangenisdag in september zelf ook een keer op bezoek gegaan in zo'n gesloten justitiële jeugdinrichting. De kinderen krijg je dan echter niet te spreken of zelfs te zien, zij worden die dag binnen gehouden, naar de mededelingen van de beheerders om de 'privacy' van de kinderen te waarborgen. Ik heb echter maar steeds het ongemakkelijke gevoel dat wij als samenleving de kinderen in deze instellingen helemaal in de steek en aan hun lot over laten. En kinderen verdienen echt beter. Voor geïnteresseerden zie verder de links naar artikelen over het misbruik door Nederlandse Katholieke broeders, paters en nonnen hieronder,

Peter Tromp
Vaderkenniscentrum


Nawoord:
Ook Joep Zander wijst in zijn artikel "De dubbele bodem van de dubbele moraal" op de zorgelijke ontwikkeling, dat juist degenen die in Nederland verantwoordelijk gemaakt zijn voor het beschermen van kinderen, c.q. de beleidsmakers op het Ministerie van Justitie en de medewerkers van de aan dit ministerie verbonden kinderbescherming, alle gelegenheid krijgen en hebben om zelf kinderen te misbruiken als gevolg van de in deze sector ontbrekende transparantie en openheid en het monddood maken van de aan hen toevertrouwde kinderen en jongeren.

Nederlandse paters beschuldigd van seksueel misbruik
Zie: de Volkskrant - Binnenland - Van onze redactie - 26 februari 2010, 15:42
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1353499.ece/Nederlandse_paters_beschuldigd_van_seksueel_misbruik

"Misbruik paters al in 1967 bekend"
Bron: NOS - Update: zaterdag 13 mrt 2010, 08:56
http://nos.nl/tekst/143557-misbruik-paters-al-in-1967-bekend.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosnieuws+%28NOS+Teletekst%29

Het seksueel misbruik door paters Salesianen op een internaat in het Gelderse 's-Heerenberg was intern al in 1967 bekend. Volgens NRC Handelsblad en de Wereldomroep heeft de hoogste bestuurder van de Salesianen daar toen al onderzoek naar gedaan.

Zijn secretaris was Ad van Luyn, die nu bisschop is van Rotterdam en voorzitter van de bisschoppenconferentie. Van Luyn zegt in NRC dat hij toen niet van het bestaan van het onderzoek wist.

De krant en omroep zeggen te beschikken over gedetailleerde informatie waarin slachtoffers 137 paters, broeders en nonnen beschuldigen van misbruik.

6 opmerkingen:

AardigZeker.nl zei

Ik herken het verhaal en vooral ook een aantal gezichten op de foto.

Joep Zander zei

Ik zou ook graag aandacht willen voor de mogelijkheden in het hele justitieapparaat om kinderen te misbruiken. Wat te denken van de verhalen over Secretaris generaal Joris Demmink?

http://joepzander.wordpress.com/2008/07/31/oom-joris/

http://joepzander.wordpress.com/2010/03/28/de-dubbele-bodem-van-de-dubbele-moraal/

Anoniem zei

ik vind het een mooi verhaal.
ik wil wel meer lezen maaar ja ik zit nu op school.

xx

Peter Tromp (Fathercare) zei

Beste Anoniem,

Dank je wel voor je positieve reactie. Daar ben ik blij mee. En veel succes op school. Maak er voor jezelf maar iets moois en uitdagends van.

Peter Tromp

Peter Tromp (Fathercare) zei

Egbert,

Ook bedankt voor je reactie. ik zag dat je twee jaar jonger bent dan ik. Zelf was ik door de diverse schoolwisselingen verder een jaar blijven zitten. Misschien heb je daarom wel bij mijn broer Henk-Jan in de groep gezeten op St. Louis. Die was een jaar later dan ik.

Groet,
Peter Tromp

Peter Tromp (Fathercare) zei

Ha Joep,

Bedankt. Ik heb de link naar jouw artikel nu ook als nawoord hierboven in mijn artikel zelf opgenomen.

Gr. Peter Tromp

Een reactie posten