maandag, februari 08, 2010

421. Oproep aan gescheiden vaders met kinderen tussen 6-12 jaar tot deelname aan onderzoek studente creatieve therapie

Hester de Water, 4e jaars student creatieve therapie schreef het volgende aan het Vaderkenniscentrum:

Hallo, ik kwam tijdens mijn onderzoek op jullie site. Ik zal mezelf eerst even voorstellen voor ik mijn vraag introduceer. Ik ben een 4e jaars student creatieve therapie en ik heb een product ontwikkeld voor de communicatie tussen vader en kind(eren). Ik ben de afgelopen maanden heel hard op zoek geweest naar vaders met kinderen in de leeftijd 6-12 die mee zouden willen doen in mijn onderzoek, namelijk het onderzoeken van mijn product in de praktijk.

Nu mijn vraag: kunnen jullie me misschien aan vaders helpen, via jullie netwerk.

Vaders kunnen zich hiervoor bij mij aanmelden op het volgende emailadres: hester202 @ hotmail . com of via het volgende telefoonnummer: 06-40238836

Hieronder vindt U de brief die ik eerder via enkele scholen en de kinderen aan de vaders heb gestuurd. Daarin staat meer informatie over de door mij ontwikkelde communicatie-speldoos en mijn praktijkonderzoek. Ik hoop dat gescheiden vaders met kinderen tussen 6 en 12 jaar daar ook aan mee willen werken.

In afwachting van reacties van vaders die mee willen doen,

Hester de Water


Bijlage: Brief aan gescheiden vaders via de school
--------------------------------------------

Beste vader,

U krijgt deze brief via de school van uw kind. Ik heb hen gevraagd mij te helpen met u in contact te komen. Ik studeer creatieve therapie en zit in mijn laatste jaar. Voor het geval u niet bekend bent met creatieve therapie, dat is therapie door middel van beelden en beeldend materiaal, te denken aan klei en verf. De reden waarom ik u schrijf is als volgt:

Ik heb voor mijn afstuderen een product ontwikkeld ter bevordering van de communicatie tussen vaders en kind(eren) na een scheiding. Het is een soort spel. Ik heb een doos vol kaartjes, foto’s en vragen die de communicatie op gang zouden kunnen helpen, bevorderen en stimuleren. Het zijn praktische opdrachten die met het kind gedaan kunnen worden.

Mijn insteek voor mijn onderzoek:
Vaders zijn vaak degene die, al dan niet gewild, uit het contact raken met hun kinderen. Vaak als er dan weer een poging gedaan wordt dit contact te herstellen is dat moeilijk en gaat het moeizaam. In de praktijk blijkt vaak dat als kinderen bij hun vader komen, de vader het lastig vindt om iets te verzinnen om met hun kind te doen, anders dan tv-kijken of naar de dierentuin (en na een aantal keer wordt dat toch ook echt wel saai) Om de vaders op gang te helpen is mijn spel een praktische handreiking met een heel aantal haalbare korte of iets langere opdrachten om met hun kind te doen.

Kinderen hebben een kortere spanningsboog en zijn bewegelijk. Waarom zou je daar als vader geen gebruik van maken en samen met ze aan de slag gaan. Door een ervaring te delen, kom je tot contact en daar was het je in het begin tenslotte toch om te doen.

Duur van het spel: gemiddeld kost een opdracht aan voorbereidingstijd ongeveer 5 minuten, en speeltijd tussen de 2 minuten en een uur. Dit kan verkort of verlengd worden, als dat wenselijk is.

Het is mogelijk om het kind een opdracht te laten trekken, of om als vader vast een paar opties uit te zoeken en het kind daarna te laten kiezen, of om gewoon de bovenste kaart te doen. Je kunt een opdracht doen of twee of meerdere, dat is je eigen keuze. De doos is bedoeld als inspiratiedoos om de vader op gang te helpen in de zoektocht naar het contact met zijn kind(eren)

Verder vind ik nog belangrijk om te benadrukken dat ik niet meer dingen over het huwelijk/ scheiding zal vragen dan ik nodig heb voor mijn onderzoek. Ik ga niets vragen of ruzie, oorzaak, schuld enz. Ik wil graag weten hoelang de scheiding op dit moment geleden is, hoe het contact voor de scheiding was met het kind en het verschil met de nu- situatie. Ik wil verder graag iets weten over de wens tot herstel of versterking van het contact.

Ik ben niet van plan allerlei oordelen uit te spreken over de scheiding. Het is niet mijn doel om vaders een sticker op te plakken, maar ik zou graag door middel van mijn spel hulp willen bieden waar dat gevraagd wordt.

Voor mijn onderzoek zoek ik daarom vaders, die met mij mee willen kijken naar het door mij ontwikkelde 'spel'. Ik vraag hen, als ze mee willen doen vooraf een kort gesprek met mij aan te gaan over inhoud en om de richting te bepalen. Daarna mogen ze een speldoos meenemen, die ik later terugwil, en kunnen die thuis gebruiken samen met hun kind. Tijdens de tijd dat ze het spel spelen vraag ik een aantal opmerkingen/ aantekeningen te maken, zowel door vader als door kind (waar mogelijk) Dan wil ik de speldoos graag van u retour en volgt er nog een afrondend gesprekje en een enquête die u in moet vullen.

Nu komt mijn vraag: zou u met uw kind mee willen doen aan mijn onderzoek?

Wat gaat het u aan tijd kosten: twee keer een gesprek van een half uur, minimaal anderhalf uur aan het spel met uw kind en het invullen van een enquête.

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u mij altijd bellen of mailen:
Hester de Water op 06-40238836 of hester202 @ hotmail . com

…Graag invullen en meegeven met uw kind naar school…


0 Ik wil niet meedoen aan het onderzoek.
0 Ik wil me hierbij opgeven voor deelname aan het onderzoek bij praten met papa.

Ik wil gebeld worden op het volgende nummer:
Ik wil liever gemaild worden op het volgende mailadres:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten