woensdag, januari 28, 2009

271. Documentaire over vaders in de maak met als voorlopige titel "Baas over eigen zaad?!"

Aanmeldingen gesloten (update van 4 februari 2009):

Gezien het aantal reacties in korte tijd is documentairemaakster Annemarie van Zweeden niet langer op zoek naar mannen die een rechtszaak hebben lopen t.b.v. een omgangsregeling met hun kind(eren) om daarover te vertellen. Zij dankt iedereen hartelijk voor de goede reacties.

Zie verder het bericht van Annemarie van Zweeden zelf hieronder.

Peter Tromp
Vaderkenniscentrum

Bericht van Annemarie van Zweden van woensdag 4-2-2009 9:42

Beste Peter Tromp,

De oproep op de websites van het Vaderkenniscentrum heeft aardig wat reacties opgeleverd. Goede reacties, en zoveel dat ik je zou willen vragen om de oproep te verwijderen, als dat kan.

Want uiteindelijk is maar ruimte voor één vader en zijn 'omgangsstrijd' in de documentaire. En als mensen alle moeite nemen om hun verhaal op te schrijven of uitgebreid te vertellen vind ik het vervelend om daar verder niets mee te kunnen doen.

Wat voor mij een eye opener was, is dat eigenlijk alle verhalen over elkaar heen te leggen zijn. Ze volgen allemaal hetzelfde patroon. Ik vond dat schrikbarend. Het zijn geen incidenten, er is iets mis met het systeem.

Jij en andere betrokkenen wisten/weten dat natuurlijk allang. Het sterkt mij in mijn overtuiging dat het belangrijk is om middels de documentaire aandacht te schenken aan deze praktijken, om het zo maar te noemen.

Vriendelijke groeten,
Annemarie van Zweeden

---------------------------------------------------------
Eerdere oproep van dinsdag 27 januari 2009 13:34

Beste lezer,

Met interesse heb ik de blog van het VKC bekeken. Op het moment ben ik bezig met een documentaire over vaders en hun verantwoordelijkheid ten opzichte van hun nageslacht. Met als voorlopige titel BAAS OVER EIGEN ZAAD?! Voor NCRV Dokument, met als producent Selfmade Films.

BAAS OVER EIGEN ZAAD?!


Op papier hebben vaders - bijna - evenveel rechten als moeders. In de praktijk staan ze als de vrouw dat wil, buitenspel. Een documentaire over macht en verantwoordelijkheid.

De verantwoordelijkheid die mannen krijgen, die ze nemen - of niet nemen - , die ze zouden willen hebben. Afgezet tegen de emancipatie en tegen wat de huidige moderne maatschappij van hen verwacht. Het gaat over de omslag in verwachtingspatronen waar zowel mannen als vrouwen mee worstelen en de dilemma’s die daarmee gepaard gaan.

Ik ben op zoek naar mannen die een rechtszaak hebben lopen tbv een omgangsregeling met hun kind(eren), en daar over willen vertellen.

De uitzending van de documentaire is gepland voor eind 2009 begin 2010. Dat kan het makkelijker maken om lopende zaken te volgen.

Er is een blog over de documentaire http://www.baasovereigenzaad.com

Ik zou het zeer op prijs stellen als u op uw blog naar mijn site wilt verwijzen of er een bericht over wilt maken.

Vriendelijke groeten,
Annemarie van Zweeden

1 opmerking:

zjeva zei

Geachte Mevrouw van Zweeden,

In de VKC-blog van Peter Tromp vindt u al een heftig stuk over Ronald Ostendorf, dus... Maar wat mij doe t reageren: vaders hebben behoefte aan vrouwelijke integriteit: u bent echter een vrouw, achter uw site staat dot com , u wilt iets maar wat hebben wij aan u? Uw verzoek roept mijn argwaan op: wilt u alleen profiteren van de "omgangs-hype" of wilt u een steentje bijdragen aan onze gevecht voor GELIJKWAARDIGHEID als zorgende/liefhebbende ouders ?
Dat zoek ik altijd primair in verzoeken zoals de uwe. Ik maak mij sterk dat een vrouwelijke achterban in de schaduw van ons vrouwelijk vorstendom een oneigenlijk gebruik macht van de positieve invloeden die HM Beatrix heeft, mensen die het bijv mogelijk maken dat de vrouw de baas speelt over de man op een onverantwoorde manier (althans bij die 15 % van de "probleemscheidingen" en mogelijk ook een deel van de "probleemloze" scheidingen. Het zou mooi zijn als uw documentaire daar de hand achter kon krijgen. Misschien begrijpen we dan ook eerder hoe het kan dat een pedofiel zomaar vele jaren secretaris-generaal bij Justitie (lees: kinderbescherming) kon worden?
We hebben dus overtuigender geloofsbrieven nodig, vind ik, van u en als mijn argwaan onterecht is: excuses.
Wij zijn voor een deel als het wild waar op gejaagd wordt om hun vlees (lees: alimentatie), schuw en alert. U moet als vrouw meer doen om vertrouwen te krijgen dan normaal lijkt , agv de (ook deels commercieel gefundeerde) ongelijkwaardigheden.

Vr gr.
Vader van 3 goede kinderen.

Een reactie posten